onsdag 21 oktober 2009

Torsdagsreflektion vecka 43

Den här veckan har bl.a bestått av att vi har haft barnbarnen här, och att det är fullt upp då behöver jag säkert inte ens skriva.
En tio åring och så den lille två åriga killen, det som blir så tydligt är att när man är två år är livet ganska lätt.
Att stappla omkring i morfars stora skor är fantastiskt skojigt, varför köpa dyra leksaker till småbarn när det finns så skojiga saker.
Men någonstanns under vägen när de växer upp så händer det ganska mycket.( inte bara av godo)
Tio åringen är knappast nöjd med att traska i morfars skor, nej där är det dator, tv och bygga lego som gäller.
Media och reklam styr över våra barn, hur kan vi bromsa den utvecklingen?
När jag ser tillbaka på när mina barn var små så känns det mycket lättare än för de som växer upp idag.

8 kommentarer:

Jeanette sa...

Spännande reflektion. Men att det är svårare för barn att växa upp nu, det har man ju alltid fått höra. När min mamma växte upp tyckte mormor att det verkade mycket lättare för henne när hon var liten. För när mormor var ung fanns det ingen folköl som förkörde ungdomarna och barnen hade mer respekt. När jag växte upp tyckte mamma att det var lättare att växa upp på hennes tid, det var inte lika mycket stress med att hänga med i allt det nya. Och nu låter det likadant, hur ska dagens stackars barn och ungdomar stå emot det stora konsumtionssamhället. Men vet du, jag tror dom kommer klara det alldeles utmärkt, precis som min mamma gjorde och precis som jag. Världen förändras och vi med den.

Kramar i massor

Anonym sa...

Härlig bild! Jag upplever det som att det skulle vara värre för dagens barn. Men samtidigt är jag nog beredd att hålla med Jeanette. Var tid har nog sina bekymeer och glädjeämnen och de är väl inte alltid samma då som senare. Som förälder och vuxen tror jag det bästa man kan göra är just det, det bästa man kan. Det måste få räcka. Nästa vecka kommer jag inte vara med för då är jag i England. Ha´det så bra! Här är min reflektion: http://mariannlostinline.wordpress.com/2009/10/21/torsdagsreflektion-thursday-thoughts-34/

Chesney sa...

You captured a two year old brilliantly - always trying to be "bigger"! What a cutie, you must be very proud!

Mad World sa...

Ja, inte är det lättare för dagens föräldrar och barn, men det var nog lika svårt för 100 år sedan. Allt har sin tid och det är väl bara att hänga med så gott det går. Världen förändras och vi har en ganska stor anpassningsförmåga. Både på gott och ont.

MariaKF sa...

Tyvärr så har jag inte förärats några barn och barnbarn. Bl.a det roligast jag vet är att diskutera med dem, det är fascinernade vad de tänker på och hur de tänker. Och det där med leksaker - när de får presenter och de legat i kartonger så efter uppslitningen av paketen så är det kartongerna de leker med, och det tycker jag är så härligt!

Pialotta sa...

Just det du reflekterar över här och nu, har jag oxså funderat på länge.. att ha barn och barnbarn skiljer sig så mycket åt .. Allt har gått med en rasande fart i vårt samhälle och man kan tycka om det är till fördel eller inte.. nog hade våra barn en bättre uppväxt utan allt det där störande runt om med datorer, mobiler och att alla måste ha alla de senaste prylarna, för det har andra.. gäller att hänga med i galloppen för det går fort nu.. vi ser på så många barn och ungdomar idag, hur dåligt de mår, just för allt som finns i Tiden.. men hoppas kan man ju alltid att ungarna får en bra vuxenvärld ändå..
Nu måste jag skriva min reflektion snart.. för jag har en hel del på min lyra.. fin, otroligt sägande bild på din reflektion till dina ord:-)

Pialotta sa...

Jag hade lust att skriva av mig idag.. när man bär på en hel del så behövs det ibland.. sådant som inte märks på ytan, men finns där alltid just nu..
Ha de gott/Pialotta

Emma sa...

Tycker också det blir svårare att hitta presenter åt min lillebror som är nio. Längtar tills han blir lite äldre, när kläder är lite roligare att få.
Gillar din bild också :)

Finns en reflektion hos mig med nu.